انقلاب هوش مصنوعی

انقلاب هوش مصنوعی

روزهای موفقیت انقلاب اینترنت و اقتصاد دیجیتال به سرعت دارد پیش می رود. سال گذشته در همین مجله خلاقیت مطالب متعددی راجع به اقتصاد دیجیتال و تحولات ناشی از رشد سریع اینترنت و استارت آپ ها نوشتیم و به جویندگان کار و بخصوص جوانان توصیه کردیم که راه آینده شغلی خود را بر این مسیر انتخاب نمایند، مسیری که در حال حاضر برای خود، کعبه آمالی شده است. همان طور که تعدادی از شما در جریان هستید در حال حاضر کامپیوترهایی ساخته شده که با کمک نرم افزارهای پیشرفته، با توانایی پردازش هوش بشر، شانه به شانه پیش می رود. در حال حاضر پهبادهایی ساخته شده که ماموریت های نظامی و شناسایی را به بهترین وجهی انجام می دهند بدون اینکه به کار انسانی زیاد نیاز باشد. از سوی دیگر هوش مصنوعی در ادامه مسیر خود به احتمال زیاد به زودی بهره وری اقتصادی در کسب و کارهای مختلف را افزایش خواهد داد. اگر کمی به عقب برگردیم و تاریخ تحولات اجتماعی و اقتصادی را مرور کنیم، متوجه خواهیم شد که انقلاب صنعتی اولیه که اوایل قرن نوزده میلادی صورت پذیرفت با ظهور ابزار و ماشین آلات صنعتی به صاحبان کسب و کار اجازه داد بدون افزایش نفرات، تولید بیشتری کنند. در حال حاضر و با شروع انقلاب صنعت IT صورت مسئله دارد تغییر اساسی می کند و تحول هم بنیادی است. فضای کسب و کار دارد متحول می شود و ممکن است حتی به وجود و حضور نیروی کار انسانی نیاز کمتری باشد و بیکاری زیاد شود، مثلا با گسترش کامیون های خودران در جاده ها، صدها هزار راننده بیکار خواهند شد، در مراودات مالی و بانکی باز هم نیاز کمتری به حضور نیروی انسانی خواهد بود، صورت مسئله اینست که قدرت پردازش کامپیوترها بسیار بالا و حجم آن دارد کوچکتر می شود و هوش مصنوعی به موازات آن دارد سریع پیشرفت می کند و مانند شبکه عصبی یادگیری انسان ها کار می کنند، در حال حاضر کامپیوترها توان خواندن کلمات و جستجو در اینترنت را دارند، حتی کاربر می تواند به کمک نرم افزارهای خاص نیاز کمتری به دانستن مثلا زبان های دیگر علمی را داشته باشد، پس می توان پیش بینی کرد که هوش مصنوعی و کامپیوترهای کوچک به زودی جای انسان هوشمند را خواهند گرفت. حال ممکن است این «به زودی» یک دهه هم به طول انجامد، اما بالاخره آنروز فرا خواهد رسید. بعبارت دیگر سخت افزاری به اندازه مغز انسان و به قدرت یادگیری آن ساخته خواهد شد که توان برنامه ریزی و تحلیل و مدیریت داشته باشد و به قول حضرت حافظ شیرازی، فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم …
اگر کمی دراینترنت جستجو کنید و یا در جریان اخبار علمی نمایشگاه های تخصصی جهان باشید، می دانید که در حال حاضر هم کامپیوترها یا ربات هایی ساخته شده که کمک جدی به بشریت می کنند، آنها در رستوران ها، فرودگاه ها، سرای سالمندان و … کاملا فعال و مفیدند و بهره وری بالایی هم دارند. برخی دانشمندان بر این نظر هستند که تا سه دهه آینده هوش مصنوعی بتواند همه کارهای انسان را انجام دهد، از پخت همبرگر گرفته تا جراحی قلب در اقصی نقاط جهان. گرچه ممکن است رسیدن به این اهداف زیاد هم خوشایند نباشد چرا که به تعداد بیکاران ممکن است افزوده شود ولی از سوی دیگر در امر توسعه و رشد کارها، نه به شجاعت آدمیان نیاز خواهد بود نه دلسوزی شان.
خبر دیگر اینکه برخی از دانشمندان باور دارند که در ادامه پروسه ی تحولات هوش مصنوعی ممکن است با کمک دانش پزشکی پیشرفته حرکت به سوی بازنگری در طول عمر محدود انسان هم آغاز شود، یعنی انسان به ابرانسان تبدیل شود، انسانی به قدرت بازسازی سلول های پیرشده اش.
یا در بعدی دیگر هوش مصنوعی در آینده نزدیک قادر خواهد بود در مورد مباحثی مانند تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین یا حل مشکلات سوخت های فسیلی آلوده کننده یا تغییر و تحول اساسی در زیر ساخت توسعه ی انرژی های تجدیدپذیر و یا حتی تغییر الگوی تغذیه انسان ها و … بسیار مفید و موثر عمل کند.
جوانان عزیز، دانشجویان، اساتید حرفه و فن و بالاخره مسئولین کشور ایران، بادهای تغییر در اقتصاد و توسعه و شیوه کسب و کار به وزیدن آغاز کرده است، حالا دیگر پذیرفتن اصل تغییر انتخاب نیست، ضرورت است، قبل از اینکه دیر شود، حرکت کنیم….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.