ارتباطات اجتماعی، پیش زمینه موفقیت

ارتباطات اجتماعی، پیش زمینه موفقیت

ارتباطات اجتماعی، پیش زمینه موفقیت

علوم بازاریابی و مدیریت بازرگانی با توجه به توسعه اینترنت و رشد فعالیت های کسب و کار در فضای مجازی، دچار دگرگونی وسیعی شده است. درحال حاضر استارت آپ ها و سایت های فروش کالا و خدمات جایگاه خود را در کسب و کارها در ایران و جهان دارند تثبیت می کنند. از سوی دیگر مدیران ارشد شرکت ها و واحدهای تولیدی و بازرگانی و خدماتی از تکنولوژی به گونه ای بهره می برند که به شیوه هایی نو در اداره­ی حوزه کار و فعالیت خود دست یابند. این قبیل صاحبان کسب و کار باتوجه به فرصت هایی که دنیای دیجیتال و اینترنت برایشان فراهم کرده، تلاش می کنند با دستیابی به راهکارهایی مختلف به کارشان ادامه دهند و مدام متفاوت بیندیشند و عمل کنند، چراکه شرکت های امروزی می دانند عمر سیاست های راهبردی و خط مشی شان کوتاه شده است. بعبارت دیگر از تاسیس تا تعطیل واحدهای کسب و کار فاصله زیادی وجود ندارد و اگر تغییرات ماهوی در ساختار و ارتباطات مستمر در عرصه بازار تولید، توزیع و مصرف و خدمات بر مشتریان را جدید نگیرند، باید به زودی منتظر پایان یافتن کارشان و راهشان باشند، حال می خواهیم به این موضوع بپردازیم که چگونه به سرنوشت شکست خوردگان دچار نشویم و خود را آماده رویارویی با آینده ای متفاوت و شاید نامعلوم نماییم و بعبارتی سازگار و همساز شویم.

به باور ما، بهترین و مناسب ترین راه، بهره گیری از علوم ارتباطات اجتماعی است. ادامه موفقیت های یک سازمان نصیب کسان یا گروه هایی خواهد بود که ارتباطات اجتماعی را بعنوان یک هدف با برنامه مشخص و مداوم پذیرفته اند و عمل می کنند. یک مثال ساده خالی از لطف نیست که به اصول کاربردی آن در یک سازمان یا حتی زندگی وکار شخصی بپردازیم:

فرض کنیم شما در یک مسیر نسبتا طولانی با استفاده از وسائط نقلیه عمومی مانند مترو یا اتوبوس یا تاکسی می خواهید از مبدایی به مقصدی برسید، می شود در سکوت مسیر را طی کرد و با دوره کردن دهها مشکل شخصی و … و یا می تواند با یک عبارت سلام و وقت بخیر سر صحبت را با همسفران باز کرد و ارتباط برقرار نمود، این ارتباط می تواند حتی منجر به افزایش آموخته ها یا بازشدن روزنه ای برای حل یک مسئله شخصی شما بیانجامد . در مقیاس بزرگتر، هر واحد کسب و کار یا شرکت یا فروشگاه یا .. در مقیاس بین المللی واحدهایی به نام روابط عمومی و امور اجتماعی دارد، وظیفه آن واحد ایجاد ارتباطات گسترده تعریف شده و سیستماتیک با گروه های کار داخلی و بیرون از شرکت و مشتریان است. مدیران این بخش معمولا از مجرب ترین و با سوادترین افراد جامعه انتخاب و استخدام می شوند، افرادی که تقریبا به بخش های مختلف علوم انسانی مانند روانشناسی فردی و اجتماعی، جامعه شناسی، اقتصاد، فلسفه و تا حدودی سیاست آشنا و حتی مسلط هستند.    مجموعه های زیر دست این مدیران بطور متوالی با مشتریان و سایر اقشار مردم در ارتباط مداوم هستند، مثلا از میزان رضایت مشتری از کیفیت تولیدات یا خدمات پرس و جو می کنند، بخش ارائه پیشنهادات انتقادی یا سازنده راه اندازی می کنند، تلاش می کنند جو تفاهم و تعامل با همه گروه ها و حتی رقبا داشته باشند و به گفت و شنود ارج بنهند.

این ارتباطات از کوچه و بازار و به اصطلاح کف خیابان گرفته تا متخصصان، دانشگاه ها، کارخانجات و ادارات مختلف دولتی و خصوصی باید ادامه یابد. این کار با دوست داشتن خود و همه مردم شکل واقعی به خود خواهد گرفت. گسترش روابط اجتماعی با مردم را باید جدی گرفت، این عمل مهم برای رسیدن به موفقیت یک ضرورت است و حداقل دستاوردش این موضوع خواهد بود که انسان و بخصوص جوانان احساس بیهودگی و دلمردگی نکنند.

سعید منصورافشار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.