به دنبال تحقق رویاها

به دنبال تحقق رویاها

به نسبت سن و سال و موقعیت جغرافیایی و تاریخی و مکانی و زمانی، هر کس آرزوهایی را در سر می پروراند، این مقدمه ای از شروع کار است. شکل گیری رویاها الزاما به مفهوم رسیدن به آنها بدون برنامه ریزی، تلاش و رنج کشیدن نیست. گاهی ممکن است «واقعیت ها» خواب خوش ما را آشفته سازد. بعنوان مثال، تعدادی فارغ التحصیل یا مهارت کسب کرده­ی رشته مکانیک اتومبیل ­های دارای موتور درونسوز، تصمیم می گیرند با یک نوع ذهنی گرایی و برنامه ریزی یک مرکز تعمیرات و خدمات پس از فروش راه اندازی کنند، با تحمل دهها مشکل، کار را شروع می کنند ولی در ادامه با توجه به تغییر تکنولوژی روز دنیا در تولید اتومبیل، آنان متوجه می شوند که بیشتر خودروهای در حال تردد در سطح شهر مثلا هیبرید یا برقی هستند، خوب دو راه بیشتر ندارند، یا تعطیل می کنند و یا با بازآموزی و کسب علوم و مهارت تکنولوژی جدید را در پیش گیرند. مثالی دیگر شاید ملموس تر باشد: فرض کنیم تعداد مهندس و تکنیسین الکترونیک پس از طی مراحل مختلف اداری و مالی و فنی و مهندسی، اقدام به تاسیس یک واحد تولیدی لامپ تصویر تلوزیون یا خود تلویزیون می کنند، در طی مسیر متوجه می شوند که تکنولوژی ساخت تلویزیون از لامپ تصویر به صفحه LED تغییر یافته است و بازار مصرف مطالبات جدیدی دارد، خوب دو راه بیشتر ندارد، یا تعطیل و اعلام ورشکستگی یا پذیرفتن واقعیت و تغییر رویاهایش.

بعبارت دیگر پیدایش اقتصاد جهانی پسا صنعتی و متکی بر دانش در دوران انقلاب نانوربات ها و هوش مصنوعی و گردش اطلاعات، واقعیات کهنه و نخ نما شده­ی موجود در خیلی جوامع را به چالش کشیده و از سوی دیگر فرصت هایی بسیار جالب برای عاقلان و آگاهان پدید آورده تا رویاهای بزرگتر و لذت بخش تری را برای خود در نظر بگیرند و به دنبال تحقق آن باشند. گرچه راهش سخت پیچ درپیچ و ناهموار است اما هر رویایی امکان تحقق دارد. این منطق تاریخ است. اگر با مغز و قلبمان بپذیریم که شکل زندگی و کار دچار تغییرات جدی و وسیعی شده، بسیاری از موانع پیش رو برداشته خواهد شد. گرچه دولت­ ها هم مسئولیتی جدی در این بخش دارند که باید بعنوان سکاندار کشتی توسعه (نه پاروزن) زیر ساخت های لازم را در حوزه های جدید کسب و کار فراهم آورند.

ما همواره درخلاقیت تلاش کرده ایم، تصاویری واضح و دقیق از تبدیل رویاها به واقعیت را از راه ارائه گزارشات مختلف و نقل تجارب کارآفرینان نشان دهیم. ما به شما نوشته ایم و می نویسیم که تغییرات اصول کسب و کار و مدیریت در عصر جدید درچه مرحله ای است و دسترسی شما را به دستاوردهای نو علوم مدیریت محدود نمی سازیم، اینبار نوبت شماست که خود را برای دنیایی آماده کنید که هیچ رازی در آن پنهان نخواهد ماند. نوبت شماست که به دنبال رویاهای جدید خود باشید و آنرا تحقق بخشید، بعنوان مثال هم اکنون در جهان کسب و کارهای کوچک وجود دارند، گرچه ممکن است اشتغال زایی آنها به اندازه واحدهای بزرگتر نباشند، اما مانند آنها خطر آفرین و مشکل زا نیستند، واحدهای بزرگتر وقتی زمین میخورند، مشاغل زیادی نابود می کنند ولی کسب و کار کوچک اینگونه نیستند.

این مطالب می تواند باعث شود که رویاهایمان را بازنگری کنیم، البته بهتر است رویاهایمان را با واقعیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی جامعه مان هماهنگ سازیم و همواره این پرسش را از خود بکنیم که آیا با واقعیت ها سر و کار داریم یا با آرمان ها و آرزوها؟

سعید منصورافشار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.