انتخاب ارزش ها

تعدادی از خوانندگان مجله با نویسنده این مطالب تماس گرفته و سوال میکنند که چگونه می شود به ارزش هایی دست یافت که راه های خلاقیت و رسیدن به موفقیت را بروی جوانان بگشاید. پاسخ اینست، اول از همه خود را دوست بدارید و بخود احترام بگذارید. کسانیکه خود را دوست دارند، البته بشرطی که به وادی تکبر سقوط نکنند، با کمی تحمل سختی ها، تلاش و خویشتن داری خواهند توانست که هنر نفوذ در قلب ها را فراگیرند و یا بدست آورند. قبلا در این رابطه به نقش ارتباطات اجتماعی و ارتباطات کف خیابانی مطالبی در خلاقیت اشاره کرده ایم، برای رسیدن به این شرایط جوانان باید به خودآگاهی برسند. هر تصمیمی که اتخاذ می کنند و هر حرکتی که انجام می دهند، باید تاثیر تصمیمات و رفتار و عمل خود را در دیگران مشاهده کنند، بهبود و ارتقاء ارتباطات، مساله ای است که بهتر است میان جوانان و عموم مردم ترویج شود تا مجهز به هنر نفوذ کلام و عمل گردند، جهان دارد به سرعت تغییر شکل و جهت در اغلب موارد می دهد. بهتر خواهد بود که خود را با اصل تغییر وفق دهند و اینها همه خروجی داشتن جسارت مواجهه با تغییر است.

حال چگونه می توان به این توانمندی رسید؟ پیشنهاد ما اینست که برای رسیدن به ارزش های والا در موارد مختلف، جملات و شعار موثر و مفید را روی تکه کاغذهایی نوشته و روی آینه یا یخچال منزل یا روی میزکار در معرض دید خودتان قرار دهید، تکرار این دیدارها منجر به اصلاح یا تغییر نگرش و باورها خواهد شد و اعتماد به نفس لازم به دست خواهد آمد. گرچه در این میان تلاش و رنج فراوان همراه با صبوری و خویشتن داری و تعامل با همه گروه های مردم نقشی تعیین کننده دارد.

مثالی در این مورد خالی از لطف نیست که صبوری و واقع بینی را تمرین کنید: فرض کنیم کودکی را که فقط چهار دست و پا رفتن را آموخته، با اصرار سرپا نگهداشته و مدام دستور راه رفتن بدهیم و هنگامی که زمین می افتد، ضربه ای به پشتش بزنیم که باید راه بروی… این توقع بی دلیلی از کودکی است که فقط چهار دست و پا راه رفتن را آموخته است، مناسب است صبور باشیم تا کودک اول خودش را          سرپا نگهدارد و سپس راه بیفتد، آنگاه اعتماد به نفس لازم را بدست خواهد آورد. در حال حاضر رسیدن به ارزش ها، لازمه اش فقط یادگیری مداوم است، با توجه به رشد کسب و کار بر بال تفکر و اندیشه، اهمیت یادگیری مداوم و تحت برنامه مشخص بیش از هر دوران دیگری ضروری است، بعبارت دیگر تنها فراگیری مهارت های جدید شغلی و مطابق نیازهای روز می تواند ضامن ادامه موفقیت کسب و کار یا شغل در یک سازمان باشد. کسانیکه به صورتی پیوسته علوم جدید را می آموزند و دانش و مهارت شغلی خود را افزایش می دهند، ارزش خود را در یک واحد سازمانی تثبیت می کنند. پس وضعیت های جدید در دوران جدید کسب و کار، تعهدات جدید می طلبد، بی دلیل تلاش نکنیم که مدافع روش های گذشته باشیم.

ما راه را به شما نشان می دهیم، ارزش آفرینی در ارائه دهندگان خدمات محور است، این یعنی عرصه ای جدید برای کسب و کار

و کلام آخر : دنبال هر ارزش آفرینی که باشیم، باید یک مطلب را در نظر داشته باشیم، تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین

انتظار می رود که تغییرات آب و هوا و خشکسالی ها موجب افزایش تقاضا برای کمک های مردمی و پاسخگویی به این نوع بلایا شود و همانطور که سیل و خشکسالی توأمان در این شرایط مساله آفرین خواهد شد، برآورد کردن نیازهای متغیر، نیازمند تغییر ترکیب خدمات علمی و فنی و لجستیک خواهد بود.

فقط جوانان بدانند که ما در حال بازی نیستیم و واقعیت هایی هر چند تلخ ممکن است ما را وادار به کار و تلاش و ارزش آفرینی در شرایط غیر متعارف بکند و واحدهای کسب و کار هم مجبور خواهند شد تغییرات استراتژیک کلی انجام دهند تا در موقعیت های جدید از میان نروند، مثلا یک واحد تولیدی که دانه گندم تولید می کند، ناچار خواهد بود که محصولات مقاوم در برابر بی آبی را ابداع و تولید کند.

گرچه باور داریم استراتژی های قمارگونه کار همه گردانندگان کسب و کار در روزگار کنونی کشور ماست ولی شاید این تنها راهکار برای ارزش آفرینی های پیوسته باشد.

سعید منصورافشار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.