فراز و فرود کسب و کار و مسئولیت ما

فراز و فرود کسب و کار و مسئولیت ما

باور داریم که کسب و کار در ایران در دوران رکود اقتصادی کنونی واقعا خوب نیست و کارآفرینان و کارکنان، مشکلات طاقت فرسایی را تحمل می کنند، شاید اکثر کسب و کارها که نسبت به هر زمان دیگر چالش برانگیز شده، دلیل آن حاکمیت سفت و سخت اقتصاد ۸۵ درصد دولتی کشور ماست که متاسفانه در کنار آن با وجود شرکت های دولتی و شبه دولتی تحت پوشش وزارتخانه ها و صندوق های بازنشستگی و … رقابتی نابرابر با واحدهای بخش خصوصی به راه افتاده و از سوی دیگر تکنولوژی با سرعت بسیار زیاد همه داده ها و یافته های قبلی را دچار دگرگونی کرده است. بعبارت دیگر در عصری زندگی می کنیم که نوآوری پی در پی حالتی خیره کننده بخود گرفته است. انقلاب دیجیتال، دنیای جدیدی را روبروی ما قرارداده است و این نه تنها در زمینه تولیدات صنعتی و محصولات و فرآیندهای مهندسی، بلکه در زمینه شیوه های مدیریت امور اداری و مالی، انسانی، بانکی و حتی حقوقی، تغییرات عجیبی را بوجود آورده است. ما و بخصوص جوانان کشور باید اصل تغییر شرایط کسب و کار را بپذیریم، این دیگر انتخاب نیست، ضرورت است. در روزگار کنونی شرکتها و سازمان های دیگر با شیوه های مدیریتی دو دهه پیش اداره نمی شوند، فضایی فراهم شده که هرکس می تواند در فضای مجازی، به ساخت کالایی کمک کند، خدماتی عرضه نماید و آنرا بفروشد. می شود گفت که امروز دنیای ما، دنیای نوآوری های مستمر و همیشگی است. این اتفاق در حوزه های دیگر نیز در حال شکل گیری است، از علوم پزشکی تا مدیریت کلان سازمان های تولیدی، حتی از حوزه های شخصی گرفته تا سازمان های کوچک و بزرگ.

ما به همه پیشنهاد می کنیم که برای توجیه شدن به اصل تغییرات کنونی و آینده، با رها کردن آموخته های قبلی، فقط دنبال آموزش مطالب و موارد جدید علوم و تکنولوژی باشند، روی صحبت مان بیشتر با جوانان است که اگر می خواهید اتفاق مثبت و مبارکی در زندگی و کسب و کارتان بوقوع پیوندد، فقط و فقط دنبال آموختن باشید.

ما در خلاقیت همواره تلاش می کنیم که چهارچوبی را برای فهم و درک دقیق «قواعد بازی» در زمینه کسب و کار فراهم کنیم، تلاش می کنیم که الگوهایی امتحان پس داده را به شما معرفی کنیم، سعی مان بر اینست که مطالب نگاشته شده در مجله، عمقی، کابردی، فراگیر و به روز باشد. باور داریم که بیشتر کتاب های درسی کنونی مدارس و دانشگاه ها، سنتی و برای سازمان بزرگ و بوروکراتیک مناسب است و دیگر جوابگوی نیازهای روش کسب و کار فعلی جهان و سازمان های پیچیده، شبکه ای و مبتنی بر دانش اقتصاد دیجیتال نیست!! و می شود گفت مدارس و دانشگاه های ما برای دورانی متخصص تربیت می کنند که دیگر وجود ندارد! پس ما پیشنهاد می کنیم دیوارهای سنتی مدارس را بهم ریخته و به فضای آموزشی اینترنت بپیوندید، اگرچه در کنار اینها برای موفقیت باید سخت کوش، خوشبین، ریسک پذیر بود و هوشمندی مالی داشت، هوشمندی مالی مرکب از زنجیره ی حسابداری، روش های سرمایه گذاری، بازارشناسی، بازاریابی و آگاهی از قوانین کشور خودمان و دیگر کشورهای جهان است.

مجله خلاقیت آمادگی خود را برای برگزاری سمیناری آموزشی در این زمینه اعلام می دارد.

سعید منصورافشار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.